سد النهضة الإثيوبي
أكد الإعلامى عمرو أديب، أن أثيوبيا قررت بشكل رسمى تأجيل العمل بمشروع سد النهضة لمدة 4 سنوات، وذلك لمشاكل فنية هندسية فى السد، مضيفا: "هذا خبر عظيم.. ربك كريم وبيحب مصر".
وأضاف عمرو خلال تقديمه برنامج "الحكاية" المذاع عبر فضائية MBC مصر، اليوم الجمعة: "أنا باقول لإخواتنا فى إثيوبيا تأنوا، خدوا وقتكم كله ومتستعجلوش، خدوا 4 سنين خدوا 5 سنين، فكوا السد كله وركبوه من أول وجديد، ونبعتلكم مهندسين من عندنا كمان لو عاوزين".
وختم عمرو كلامه: الحمد لله هذا الأمر جيد للبلد، ومادام ربنا أداك مهلة 4 سنين فاستفيد منها واشتغل بقى، ربنا بيقولك خد إنت بلد محترم وبتشتغل فخد دى كمان من عندى، ودى منحة إلهية".